Αστική Ανταγωνιστικότητα σε Virtual περιβάλλον – Εικονικοί Δήμοι και πραγματική προστιθέμενη αξία
Του Μανώλη Τζουβελέκα
Αναμφίβολα η τεχνολογική εξέλιξη έχει οδηγήσει σε ολικό (ή μερικό) επανακαθορισμό των στρατηγικών και πολιτικών, μέσω των εργαλείων υλοποίησής τους, στο πεδίο της αστικής ανταγωνιστικότητας και προώθησης των πόλεων.
Η συμβολή –ειρήσθω εν παρόδω- του citybranding.gr στα σχετικά ανωτέρω επιστημονικά και πρακτικά πεδία είναι εξαιρετικά ουσιαστική αφού, μετά από πολλά χρόνια καθυστέρησης στον ελλαδικό χώρο, συγκεντρώνει και αποτυπώνει ουσιαστικά στοιχεία για το πώς οι πόλεις όφειλαν ή εξασκούν ήδη συντονισμένες δράσεις για την προβολή τους στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Αξίζουν συγχαρητήρια στον Κωστή Μοχιανάκη (Δήμος Ηρακλείου) πρωτίστως και στους συνεργάτες του.
Οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι (και οι Περιφέρειες) οφείλουν να εντάξουν στις στρατηγικές τους τόσο τα παραδοσιακά εργαλεία του marketing όσο και τα νέα εργαλεία της Web 2.0 φιλοσοφίας και πρακτικής (πχ social media). Οι δημότες, οι επισκέπτες, οι υποψήφιοι επενδυτές είναι πλέον εξοικειωμένοι με τα νέα εργαλεία αμφίδρομης επικοινωνίας και νιώθουν άνετα, αναζητώντας σε μεγάλο βαθμό στοιχεία για την πόλη που πρόκειται να επισκεφθούν για διάφορους λόγους ή να ζήσουν.
Η επόμενη δεκαετία θα είναι καθοριστικής σημασίας για την χρήση, αφομοίωση και αξιοποίηση των νέων αυτών τεχνο-προωθητικών εργαλείων και θα συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχία των push και pull στρατηγικών marketing.
Οι φορείς της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει από τώρα, παράλληλα με το δύσκολο έργο της αντίληψης, εφαρμογής και ιδίως της δημιουργικής αφομοίωσης της νέας σχεδιαστικής αρχιτεκτονικής της αυτοδιοίκησης, κυρίως σε οργανωσιακό επίπεδο, να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν μέσω outsourcing (αν χρειάζεται) ή/και με τη δημιουργία/αξιοποίηση έμπειρων στελεχών τους, τις νέες τεχνολογίες όχι απλώς σαν εργαλεία, αλλά σαν ουσιαστικούς επιταχυντές αποτελεσματικής και αποδοτικής στρατηγικής. Οι στρατηγικές αυτές οφείλουν να είναι συστημικές και ολιστικές. Αλλιώς το χάσμα ανάμεσα σε πόλεις/περιφέρειες ως προορισμών πολλαπλών ανταγωνιστικών απαιτήσεων θα εξακολουθήσει να μεγαλώνει.
Η Ελλάδα στην παρούσα δύσκολη συγκυρία έχει ένα μεγάλο ποσοστό καταρτισμένων νέων επιστημόνων και πολιτών που τα social media και το web 2.0 είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Επομένως, έχει ένα αναξιοποίητο πλούτο στα χέρια της. Κανείς μας δεν ζει στο κενό. Όλοι μας ζούμε σε πόλεις, κυρίως, τις οποίες οφείλουμε να δούμε και να αντιμετωπίσουμε ως εν δυνάμει καινοτομικά hubs, αξιοποιώντας άμεσα τον μεγαλύτερο παραγωγικό και πολιτικό (μην το ξεχνάμε ποτέ) συντελεστή: τους δημότες/πολίτες.
Οι Δήμοι οφείλουν να καταστρώσουν/ενσωματώσουν άμεσα στα επιχειρησιακά τους σχέδια ομάδες social media είτε σε εθελοντική, είτε σε αμειβόμενη βάση (με κοινωνικά νομίσματα και χρήση εναλλακτικών οικονομικών συστημάτων, μιας και τα συμβατικά κονδύλια βαίνουν συνεχώς μειούμενα), που θα συνδράμουν τις ομάδες στελεχών των Δήμων στο έργο της προώθησης των πόλεων τους. Όλα, όμως, στηρίζονται στην αντιληπτικότητα και δεκτικότητα των αιρετών. Πως δηλαδή θα αφουγκραστούν τις ανάγκες των δημοτών και των πόλεων τους, πως θα αξιοποιήσουν τα ταλέντα και τις δεξιότητες τους δίνοντας ώθηση στην τοπική τους οικονομία και πως θα ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των επισκεπτών, επενδυτών κλπ.
Ήδη, χώρες και πόλεις έχουν κάνει βήματα μπροστά ξεπερνώντας και τα social media, εντασσόμενες σε εικονικά περιβάλλοντα. Το Second Life (SL) (www.secondlife.com) και ο Philip Rosedale από το 2003 έχουν αλλάξει δραστικά το marketing mix branding. Αρχικά ως διασκέδαση, κατόπιν ως επιχειρηματική ευκαιρία , ως εκπαιδευτική διαδικασία και πλέον, ως ένα νέο δυναμικό κανάλι επικοινωνίας και προώθησης πόλεων και χωρών, το Second Life με τους εικονικούς κατοίκους (avatars) – δημιουργούς του χώρου, των καταστημάτων, των εταιρειών, των τραπεζών, των δημόσιων φορέων και υπηρεσιών, αποτελεί μια τεράστια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών, όπου παρέχονται πολλαπλές υπηρεσίες στους 20.000.000 καταχωρισμένους χρήστες.
Τα Linden Dollars, το εικονικό νόμισμα σε κυκλοφορία μετατρέπεται σε κανονικά δολάρια. Φανταστείτε ένα πραγματικό κόσμο σε εικονικό περιβάλλον. Φανταστείτε μια πόλη με τα καταστήματά της, τους δρόμους της, τις συναυλίες της, τα πάρκα της, ποδηλάτες, παραλίες, αξιοθέατα, να αποτελούν την ψηφιακή τρισδιάστατη απεικόνιση της πραγματικής πόλης. Υπάλληλοι του Δήμου να δίνουν πληροφορίες σε επισκέπτες, να εξηγούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της πόλης και γιατί αξίζει να περάσει κάποιος τις διακοπές του εκεί, να προβάλλονται τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, να υπάρχουν εικονικά εστιατόρια και θεματικά πάρκα. Οι εμπορικοί και αγροτικοί σύλλογοι καθώς και οι ενώσεις ξενοδόχων θα έπρεπε να δουν σοβαρά την ανωτέρω προοπτική. Οι πραγματικοί χρήστες της εικονικής πραγματικότητας ξοδεύουν παγκοσμίως διόλου ευκαταφρόνητα ποσά στο SL. Επίσης αποκτούν θετική εικόνα για την πραγματική πόλη, τα αξιοθέατα και τις υπηρεσίες της. Και όλα αυτά με πολύ χαμηλό κόστος για τις πόλεις.
Η πρώτη χώρα που άνοιξε εικονική πρεσβεία στο Second Life ήταν οι Μαλδίβες. Η Σουηδία το έπραξε το 2007. Η Μάλτα προγραμματίζει να ανοίξει σύντομα.
Τα Σκόπια και Αλβανία το έχουν πράξει ήδη (έτσι για την ιστορία).
Το μόνο που χρειάζονται οι Δήμοι είναι το όραμα, μια συνεπή και διαρκή στρατηγική ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών, ταύτιση αυτών που υπόσχονται με αυτά που προσφέρουν και κυρίως την δημιουργική αξιοποίηση των δημοτών τους.
Διαβάστε επίσης Ireland Town – Το πρώτο Social Game για την προώθηση μιας χώρας